Home
ieder kind is een wonder in de wereld
  • Verloskunde
  • Kraamzorg
  • Echoscopie
  • Cursuscentrum
  • Borstvoeding
  • Voorlichting
Home » Voorlichting » Koffie

Geboortecentrum

  • Verloskunde
  • Kraamzorg
  • Echoscopie
  • Cursuscentrum
  • Borstvoeding
  • Voorlichting
    • Kinderwens
    • Zwangerschap
    • Bevalling
    • Kraamperiode
    • Borstvoeding
    • Op alfabet

Extra

  • Aanmelden
  • Gastenboek
  • Pasgeboren
  • Fotogalerij
  • Vacatures
  • Berichten
  • Contact
  • Route

     

Koffie

Printervriendelijke versie

Of koffie slecht is voor de zwangerschap is nog niet met zekerheid vastgesteld. Zoals je hieronder kunt lezen verschillen de onderzoeken van mening. Zeker is wel dat het drinken van heel veel koffie kan zorgen voor een lager geboortegewicht bij de baby en meer prikkelbaarheid, lees huilen. 1 a 2 koppen per dag kun je rustig drinken.

Recent Amerikaans onderzoek onthult dat vrouwen die in het begin van hun zwangerschap veel koffie drinken (>200 gram per dag) een twee keer zo grote kans hebben op een miskraam. Het Voedingscentrum blijft bij het advies niet meer dan 300 mg cafeïne per dag te gebruiken.

Ook voor vrouwen die borstvoeding geven is het beter weinig koffie te drinken, aldus het Voedingscentrum. Cafeïne komt ook in de moedermelk terecht, en dat kan de baby onrustig maken.

Volgens het betreffende Amerikaanse onderzoek zou cafeïne ook de kans op een baby met een laag geboortegewicht vergroten. Dit wordt echter niet bevestigd door een recent Deens onderzoek uit 2007. Hierbij werden gezonde vrouwen in twee groepen verdeeld (gerandomiseerd). De ene groep kreeg cafeïnehoudende koffie te drinken en de andere decafé. Beide groepen verschilden niet in het aantal vroeggeboorten of kinderen met een laag geboortegewicht.

Alleen als vrouwen roken, alcohol drinken of als er andere ongunstige sociaal-economische factoren in het spel zijn, kan veel koffie drinken mede oorzaak zijn voor een afname van het geboortegewicht met 100-200 gram.

Cafeïnevrije koffie, kruidenthee en cafeïnevrije cola zijn een goede oplossing voor fervente koffie-, thee- en coladrinkers. Wie veel koffie drinkt en daar opeens mee stopt of overstapt op cafeïnevrije koffie, kan in het begin wel last krijgen van ontwenningsverschijnselen, zoals hoofdpijn, trillende handen en hoofdpijn. Dat komt doordat cafeïne een verslavende stof is.

Voorbeelden van 300 mg cafeïne:

  • 3 koppen koffie, 1 kop thee
  • 2 koppen koffie, 2 koppen thee en 1 glas cola
  • 2 koppen koffie, 3 koppen thee

(Bericht overgenomen van website KNOV, febr. 2008)

Bronnen: American Journal of Obstetrics and Gynecology/Tijdschrift voor Verloskundigen/ Voedingscentrum

Average: 4 (2 votes)

Aanmelden


aanmelden


Bij jou in de buurt


onze regio

Verloskunde: (023) 564 28 48
Kraamzorg: (023) 55 79 787
Al onze contactgegevens


Spreekuurlokaties


Hoofddorp

  • Geboortecentrum
  • Floriande
  • De Drie Meren

Nieuw Vennep

  • Nieuw Vennep Centrum voor Jeugd en Gezin

Vijfhuizen

  • De Nieuwe Brink


ruimte huren

Wat doen wij voor jou?

Als je zwanger bent, vind je bij het Geboortecentrum alles in één centrum bij elkaar:

  • Verloskunde
  • Kraamzorg
  • Echoscopie
  • Cursussen
  • Lactatiekunde

Zodra je weet dat je zwanger bent kun je je meteen aanmelden.

Onze cursussen

Wil je je optimaal voorbereiden op de zwangerschap en geboorte van je kind? Dan kun je bij ons diverse cursussen volgen. Een greep uit het aanbod:

  • Zwangerschapsyoga
  • Samen Bevallen
  • Voorlichtingsavond Hoogzwangeren
  • Zwanger volgens Mensendieck
  • Babymassage

Bekijk het complete programma cursussen.

Veel gestelde vragen

Speciaal voor jou hebben we informatie verzameld over zwanger zijn, bevallen, kraamperiode en borstvoeding. Enkele veel gelezen artikelen:

  • Stuitligging
  • Prenataal onderzoek
  • Miskraam
  • Badbevalling
  • Kraambureau
  • Werk en borstvoeding

Er is nog veel meer informatie beschikbaar.
Bekijk alle artikelen
.

inloggen
Copyright © 2012 - sitemap - contact